Laadvoorziening bij jouw bedrijf
Stroomopgewekt is merkonafhankelijk waardoor we altijd een laadoplossing adviseren die het beste bij de laadwensen en situatie van jouw bedrijf past. Met één of meerdere laadpalen voor je bedrijf straal je uit dat je bewust deelneemt aan CO2-reductie. Maar het kan ook zijn dat je zelf al een voorkeur hebt en ook in dat geval zijn wij graag jouw partner.
Waar moet je opletten bij het juiste laadsysteem?
- Hoeveel auto’s moeten gelijk kunnen laden?
- Oplaadsnelheid
- Stroomcapaciteit
- Moet er verrekening plaatsvinden?
- Is de gekozen laadoplossing toekomstbestendig?
Dynamic Load Balancing
Dynamic load balancing zorgt ervoor dat de elektriciteitsaansluiting niet verzwaard hoeft te worden. Hiermee wordt het maximale vermogen uit je aansluiting gehaald. Het beschikbare vermogen in het bedrijfspand wordt real time toegekend aan de laadpalen. Je pand krijgt daarmee altijd voorrang.
Local Load Management
Extra Batterij
In de nabije toekomst kan een batterij uitkomst bieden om extra vermogen te leveren. Denk aan duurzame energie die met zonnepanelen wordt opgewekt waarmee auto’s vanuit de batterij opgeladen kunnen worden in plaats van via het netwerk. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van duurzame energie.
Alle informatie over laadpalen op een rij
Heeft je huis een 1-fase- of een 3-fasenaansluiting? Met een 3-fasenaansluiting kun je sneller laden. Dat is vooral handig als je verwacht dat je auto in korte tijd weer een volle accu moet hebben. Maar als je de auto vooral incidenteel gebruikt voor kortere stukjes, dan hoef je niet per se deze upgrade te maken. Je laadpaal moet er wel voor geschikt zijn. En als je nu nog een 1-fase-aansluiting hebt, dan is het handig om te kiezen voor een laadpaal die ook in de toekomst met 3-fasenstroom kan werken. Immers, de laadpaal is een grotere investering dan het realiseren van een 3-fasenaansluiting in de meterkast en wellicht wil je in de toekomst wel sneller kunnen laden.
Je auto opladen wanneer het stroomuurtarief het voordeligst is. Hiervoor heb je een dynamisch energiecontract nodig welke werkt met stroom uurtarieven. Het slimme van het opladen zit hem in het slim kiezen van de laadmomenten.
De laadpaal moet een verbinding hebben met het internet. Je geeft in een app aan hoe laat je de auto nodig hebt en hoe vol de accu’s moeten zijn. De laadpaal kiest de goedkopere uurtarieven om slim te laden.
Koop je een laadpaal die bidirectioneel kan laden, dan wordt het helemaal interessant omdat je auto dan stroom kan teruggeven aan je woning of het stroomnet (ook bekend als V2G oftewel Vehicle-to-Grid). Een bidirectionele laadpaal maakt van jouw auto in feite een grote thuisbatterij. Het type auto dient echter wel geschikt te zijn voor bidirectioneel laden. Daarnaast is er ook een specifieke lader noodzakelijk voor deze duurzame technologie. Een voorbeeld van een bidirectionele lader is de DC lader Quasar van het merk Wallbox. Met dit zeer compacte product kan je opladen én ontladen vanuit het accupakket van de auto. Via de slimme laadpaal stel je in hoeveel lading er in de auto moet achterblijven zodat je de dag erna je geplande route kunt rijden. Nu komt die actieradius niet heel snel in gevaar. Een gezin verbruikt immers niet zoveel stroom: gemiddeld zo’n 8 kWh per dag. En 8 kWh is omgerekend naar actieradius goed voor circa 50 kilometer. Een slimme paal laadt dit overigens snel bij zodra de zon opkomt en de auto nog aan de laadpaal hangt. Een gemiddelde elektrische auto heeft circa 6 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken.
Het opladen van je elektrische auto vraagt al snel meer dan de helft van de gemiddelde elektriciteitscapaciteit van je bedrijf. Heb je meer energievreters, zoals een keuken, machines, installaties dan ligt overbelasting op de loer. Om een stroomstoring te voorkomen bestaat er Dynamic Load Balancing (DLB). Beschikt je slimme laadpaal over deze functie, dan ben je verzekerd tegen overbelasting van je energienetwerk. Het systeem meet namelijk elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer een kritische grens nadert. Dit ingrijpen gebeurt bijvoorbeeld door tijdelijk minder stroom naar de auto te sturen. De accu’s laden hierdoor iets minder snel op. Is de stroomafname dusdanig hoog dan wordt de stroom naar de auto of andere elektrische apparaten in de woning volledig gepauzeerd om stroomuitval te voorkomen. Andersom werkt het ook, merkt het systeem dat er in huis amper stroom wordt gebruikt, dan krijgt de auto meer ampères en laden de accu’s sneller. Laden er meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd? Dan kun je met DLB een voorkeur instellen. De auto die als eerste weg moet wordt dan het snelst opgeladen. Kies je voor een slimme laadpaal met DLB, dan is een verzwaring van je meterkast meestal niet nodig. Het mooie van DLB is dat zonnepanelen het opladen van je auto kunnen overnemen. Ook hier kijkt DLB naar de beschikbare stroom van de zonnepanelen en pakt eventueel wat netstroom bij, mocht er een wolkje voor de zon schuiven en de auto op een bepaald tijdstip opgeladen moet zijn.
Start met opladen op de zaak
Ben je toe aan een laadvoorziening en wil je meer weten over onze mogelijkheden.
Neem contact op om de mogelijkheden te ontdekken.