Laad thuis voordelig je auto op

Beschik je over een parkeergelegenheid op eigen terrein? Dan is een eigen laadpaal een aantrekkelijke keuze; je vertrekt met een volle accu, laadt wanneer het jou uitkomt én bespaart op laadkosten. De aanschaf van een laadpaal lijkt veel kosten met zich mee te brengen. Echter verdien je dit binnen een paar jaar gemakkelijk terug. Met eigen zonnepanelen betaal je nog minder over je verbruikte energie. 

Waar moet je rekening mee houden

• De laadsnelheid van je auto 
• Het vermogen van de laadpaal 
• Uw elektriciteit aansluiting in de meterkast
• Het type stekker van je elektrische auto

Slimme laadpaal; kiest altijd de goedkoopste stroom

Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer stroom nodig en is de zon onder, dan kan netstroom (tegen nachttarief) bijvoorbeeld worden toegevoegd. Alleen overdag met zonnestroom laden is echter de meest goedkope optie.

Waarom kies ik voor StroomOpgewekt?

Wij zijn niet gebonden aan één merk maar kunnen je wel tegen concurrerende prijzen alle merken en type laadvoorzieningen leveren. Wij bekijken bij elke klant welke laadvoorziening het beste in prijs en mogelijkheden past, bij het gebruik en de situatie. Daarnaast zorgen onze installateurs voor een snelle en correcte aansluiting. Veel van onze klanten met een eigen parkeervoorziening en een elektrische of hybride auto nemen gelijktijdig met de plaatsing van zonnepanelen een laadpaal erbij. Door dit samen als combipakket aan te schaffen bij ons, bespaar je veel op de installatiekosten dan wanneer je dit apart bij verschillende bedrijven zou bestellen. Onze adviseurs adviseren je graag persoonlijk over de mogelijkheden.

Alle informatie over laadpalen op een rij

Je auto opladen wanneer het stroomuurtarief het voordeligst is. Hiervoor heb je een dynamisch energiecontract nodig welke werkt met stroom uurtarieven. Het slimme van het opladen zit hem in het slim kiezen van de laadmomenten.
De laadpaal moet een verbinding hebben met het internet. Je geeft in een app aan hoe laat je de auto nodig hebt en hoe vol de accu’s moeten zijn. De laadpaal kiest de goedkopere uurtarieven om slim te laden.

Heeft je huis een 1-fase- of een 3-fasenaansluiting? Met een 3-fasenaansluiting kun je sneller laden. Dat is vooral handig als je verwacht dat je auto in korte tijd weer een volle accu moet hebben. Maar als je de auto vooral incidenteel gebruikt voor kortere stukjes, dan hoef je niet per se deze upgrade te maken. Je laadpaal moet er wel voor geschikt zijn. En als je nu nog een 1-fase-aansluiting hebt, dan is het handig om te kiezen voor een laadpaal die ook in de toekomst met 3-fasenstroom kan werken. Immers, de laadpaal is een grotere investering dan het realiseren van een 3-fasenaansluiting in de meterkast en wellicht wil je in de toekomst wel sneller kunnen laden.

Het opladen van je elektrische auto vraagt al snel meer dan de helft van de gemiddelde elektriciteitscapaciteit van je huis. Heb je meer energievreters in huis, zoals een koelkast, vriezer, elektrische oven of inductiekookplaat, dan ligt overbelasting op de loer. Om een stroomstoring te voorkomen bestaat er Dynamic Load Balancing (DLB). Beschikt je slimme laadpaal over deze functie, dan ben je verzekerd tegen overbelasting van je energienetwerk. Het systeem meet namelijk elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer een kritische grens nadert. Dit ingrijpen gebeurt bijvoorbeeld door tijdelijk minder stroom naar de auto te sturen. De accu’s laden hierdoor iets minder snel op. Is de stroomafname dusdanig hoog dan wordt de stroom naar de auto of andere elektrische apparaten in de woning volledig gepauzeerd om stroomuitval te voorkomen. Andersom werkt het ook, merkt het systeem dat er in huis amper stroom wordt gebruikt, dan krijgt de auto meer ampères en laden de accu’s sneller. Laden er meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd? Dan kun je met DLB een voorkeur instellen. De auto die als eerste weg moet wordt dan het snelst opgeladen. Kies je voor een slimme laadpaal met DLB, dan is een verzwaring van je meterkast meestal niet nodig. Het mooie van DLB is dat zonnepanelen het opladen van je auto kunnen overnemen. Ook hier kijkt DLB naar de beschikbare stroom van de zonnepanelen en pakt eventueel wat netstroom bij, mocht er een wolkje voor de zon schuiven en de auto op een bepaald tijdstip opgeladen moet zijn.

Koop je een laadpaal die bidirectioneel kan laden, dan wordt het helemaal interessant omdat je auto dan stroom kan teruggeven aan je woning of het stroomnet (ook bekend als V2G oftewel Vehicle-to-Grid). Een bidirectionele laadpaal maakt van jouw auto in feite een grote thuisbatterij. Het type auto dient echter wel geschikt te zijn voor bidirectioneel laden. Daarnaast is er ook een specifieke lader noodzakelijk voor deze duurzame technologie. Een voorbeeld van een bidirectionele lader is de DC lader Quasar van het merk Wallbox. Met dit zeer compacte product kan je opladen én ontladen vanuit het accupakket van de auto. Via de slimme laadpaal stel je in hoeveel lading er in de auto moet achterblijven zodat je de dag erna je geplande route kunt rijden. Nu komt die actieradius niet heel snel in gevaar. Een gezin verbruikt immers niet zoveel stroom: gemiddeld zo’n 8 kWh per dag. En 8 kWh is omgerekend naar actieradius goed voor circa 50 kilometer. Een slimme paal laadt dit overigens snel bij zodra de zon opkomt en de auto nog aan de laadpaal hangt. Een gemiddelde elektrische auto heeft circa 6 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken.

Start met opladen thuis

Ben je toe aan een laadvoorziening en wil je meer weten over onze mogelijkheden.
Neem contact op om de mogelijkheden te ontdekken.